• ابطحی: گذار به دانشگاه‌های کارآفرین، شرط تحقق مرجعیت علمی و توسعه ملی است

  • ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۹/۲۵
سرپرست معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در اسناد بالادستی بر ارتقای مرجعیت علمی کشور، پاسخ‌گویی به نیازهای ملی، تربیت نیروی انسانی خلاق و کارآفرین، تاب‌آوری صنعتی و فناورانه، امنیت غذایی و توجه به فناوری‌های نوظهور تأکید شده که مستلزم بهره‌گیری مؤثر از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور است.

به گزارش روابط عمومی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، سید مهدی ابطحی، در بیست و ششمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران، فناوران و نوآوران برگزیده کشور، با تاکید بر ضرورت تحول ماهوی دانشگاه‌ها و حرکت به سمت دانشگاه‌های کارآفرین به اسناد بالادستی آموزش عالی اشاره و اظهار کرد: در این اسناد بر ارتقای مرجعیت علمی کشور، پاسخ‌گویی به نیازهای ملی، تربیت نیروی انسانی خلاق و کارآفرین، تاب‌آوری صنعتی و فناورانه، امنیت غذایی و توجه به فناوری‌های نوظهور تأکید شده که مستلزم بهره‌گیری مؤثر از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور است.

وی با بیان اینکه رقابت‌پذیری دانشگاه‌ها در نظام‌های رتبه‌بندی جهانی به شاخص‌هایی چون آموزش، پژوهش، فناوری، ارتباط با صنعت و اشتغال دانش‌آموختگان وابسته است، افزود: تحقق این شاخص‌ها نیازمند الزامات درون‌دانشگاهی و همچنین پشتیبانی سیاست‌گذارانه در سطح وزارت علوم و نظام حکمرانی علم است.

سرپرست معاونت پژوهشی وزارت علوم با تشریح مفهوم نسل‌های دانشگاهی اظهار کرد: دانشگاه‌های نسل اول آموزش‌محور، نسل دوم آموزش و پژوهش‌محور و دانشگاه‌های نسل سوم نوآوری‌محور و کارآفرین هستند. این گذار، یک تغییر صرفاً ساختاری نیست، بلکه تحول در ماهیت و کارکرد دانشگاه به شمار می‌رود.

ابطحی ادامه داد: در دانشگاه کارآفرین، دانشجویان به‌ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی، شرکای پژوهشی اعضای هیئت علمی محسوب می‌شوند و نقش مستقیمی در تولید علم، اعتبار علمی دانشگاه و جایگاه بین‌المللی آن دارند. این دانشجویان آموزش و پژوهش را مؤثر در آینده شغلی خود می‌دانند و نقش فعالی در فرآیندهای علمی ایفا می‌کنند.

وی با تأکید بر نقش دانش‌آموختگان در توسعه گفت: دانش‌آموختگان اصلی‌ترین سرمایه دانشگاه‌ها در حوزه اشتغال و ارتباط با جامعه و صنعت هستند و دانشگاه‌ها با تکیه بر شبکه‌سازی علمی، همکاری‌های بین‌دانشگاهی و تعامل با پارک‌های علم و فناوری می‌توانند نقش مؤثری در توسعه ملی ایفا کنند.

ابطحی تحقق دانشگاه‌های کارآفرین را نیازمند اصلاح زیرساخت‌های نظام آموزشی، سیاست‌گذاری مبتنی بر توسعه، حمایت هدفمند از فعالیت‌های شاخص و ایجاد بستر مناسب برای همکاری دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری دانست و افزود: آموزش عالی پربازده‌ترین نهاد کشور است و توجه راهبردی به این حوزه، شرط اصلی پیشرفت پایدار محسوب می‌شود.

سرپرست معاونت پژوهشی وزارت علوم در پایان از پژوهشگران کشور قدردانی کرد و گفت: دستاوردهای علمی کشور حاصل تلاش پژوهشگرانی است که با وجود محدودیت‌ها، نقش مهمی در پیشبرد علم، فناوری و نوآوری ایفا کرده‌اند.

تعداد بازدید : ۱۲      تاریخ: 1404/09/25

ثبت نظر

جهت ارسال نظر لطفا اطلاعات زیر را تکمیل کنید

captcha
ثبت نظر

نظرات کاربران

درحال حاضر کامنتی ثبت نشده است.

اخبار سایت